VORES VÆRDIER

Hvis du er som de fleste andre kommende efterskole-elever, så har du sikkert fundet Himmerlands Ungdomsskole, fordi du interesserer dig for vores faglige profil. Noget andet meget vigtigt gemmer sig dog bag alle de flotte billeder og de faglige løfter. Hverdagen på en efterskole indeholder beslutninger på fællesskabets og individets vegne. Du vil være meget engageret i begge dele, for det er man på efterskole, og derfor er det sindssygt vigtigt, at du kigger på de værdier der udmøntes, på den efterskole du vælger. Det kan ikke understreges nok.

Alle efterskoler har et værdigrundlag. Du kan læse vores her. Vi bruger det hver dag. Lige nu er vi i gang med at lave et nyt, hvor bæredygtighed har en central plads, fordi vores hverdag har vist os, skal være en nedskrevet værdi.

Frihed under ansvar

Hverdagen på Himmerlands Ungdomsskole er gennemsyret af tillid. Vi kan ikke lide låste døre, og vi tror på at vores elever kan og vil deres efterskoleår. Vi mener man vokser med det ansvar man får. Det oplever vi som et af de absolut vigtigste bidrag til vores efterskoleår, og vi forsøger hele tiden at finde nye måder at udleve det på. Vi udvikler på demokratiet med en masse udvalg, giver elevrådet større og større beføjelser og afholder fællesmøder hver uge. Har du et forslag til det – så lad os høre!
Og det bedste af det hele: Hvert år evaluerer vores elever det til at være en af de ting der virkelig har gjort en forskel på deres efterskoleår. De har ejerskab for deres efterskole, og de har nydt tilliden.

Frihed under ansvar

Hverdagen på Himmerlands Ungdomsskole er gennemsyret af tillid. Vi kan ikke lide låste døre, og vi tror på at vores elever kan og vil deres efterskoleår. Vi mener man vokser med det ansvar man får. Det oplever vi som et af de absolut vigtigste bidrag til vores efterskoleår, og vi forsøger hele tiden at finde nye måder at udleve det på. Vi udvikler på demokratiet med en masse udvalg, giver elevrådet større og større beføjelser og afholder fællesmøder hver uge. Har du et forslag til det – så lad os høre!
Og det bedste af det hele: Hvert år evaluerer vores elever det til at være en af de ting der virkelig har gjort en forskel på deres efterskoleår. De har ejerskab for deres efterskole, og de har nydt tilliden.

Bæredygtighed

De sidste to år er også Himmerlands Ungdomsskole blevet ramt af en vilje til at skabe en sammenhæng mellem vores funktion og miljøet. Vi er kommet langt, men bliver ved med at efterforske nye områder. Energiforsyningen på efterskolen er grøn: Varmen leveres af biomasse, og strømmen kommer fra vindmøller. Vi har iværksat affaldssortering i alle sammenhænge på skolen, og har til skoleåret 19/20 ansat en køkkenchef, som har til ansvar at omstille kostafdelingen til en mere bæredygtig profil. Hele skolens virke bliver lige nu gennemgået for områder hvor vi kan forbedre vores klimaaftryk.
Der er ét sted hvor vi indtil videre ikke har rigtig god samvittighed – vores rejse over atlanten. Indtil videre har vi valgt at løse det ved at købe CO2-initiativer for alle, som på den måde gør noget godt et andet sted. Det er ikke optimalt, men trods alt noget. Vi er fortsat i tænkeboks.

Bæredygtighed

De sidste to år er også Himmerlands Ungdomsskole blevet ramt af en vilje til at skabe en sammenhæng mellem vores funktion og miljøet. Vi er kommet langt, men bliver ved med at efterforske nye områder. Energiforsyningen på efterskolen er grøn: Varmen leveres af biomasse, og strømmen kommer fra vindmøller. Vi har iværksat affaldssortering i alle sammenhænge på skolen, og har til skoleåret 19/20 ansat en køkkenchef, som har til ansvar at omstille kostafdelingen til en mere bæredygtig profil. Hele skolens virke bliver lige nu gennemgået for områder hvor vi kan forbedre vores klimaaftryk.
Der er ét sted hvor vi indtil videre ikke har rigtig god samvittighed – vores rejse over atlanten. Indtil videre har vi valgt at løse det ved at købe CO2-initiativer for alle, som på den måde gør noget godt et andet sted. Det er ikke optimalt, men trods alt noget. Vi er fortsat i tænkeboks.

Fællesskaber

Ja, selvfølgelig er fællesskabet en af værdierne på en efterskole. Vi tager det dog overhovedet ikke for givet. Vi har prøvet god, bedre og bedst igennem tiden, og vi ved at de bedste fællesskaber ikke altid kommer af sig selv. Blandt andet derfor arbejder vi systematisk med at vores fællesfag skal være styrkende for det store sammenhold. Hvis ikke man er opmærksom som efterskole, kan de være det modsatte. Du kan derfor godt glæde dig til suset – vi går efter det hver gang vi er sammen: Morgensamlinger, fællesmøder, fortælletimer, sangtimer og gymnastiktimer.
Vi arbejder meget med det store fællesskab. Vores rejser er i samlet flok og i hverdagen er vi én flok. Vi har for nyligt indført et årligt værelsesbytte, så man to gange på året skal åbne sig for nye venskaber.

Fællesskaber

Ja, selvfølgelig er fællesskabet en af værdierne på en efterskole. Vi tager det dog overhovedet ikke for givet. Vi har prøvet god, bedre og bedst igennem tiden, og vi ved at de bedste fællesskaber ikke altid kommer af sig selv. Blandt andet derfor arbejder vi systematisk med at vores fællesfag skal være styrkende for det store sammenhold. Hvis ikke man er opmærksom som efterskole, kan de være det modsatte. Du kan derfor godt glæde dig til suset – vi går efter det hver gang vi er sammen: Morgensamlinger, fællesmøder, fortælletimer, sangtimer og gymnastiktimer.
Vi arbejder meget med det store fællesskab. Vores rejser er i samlet flok og i hverdagen er vi én flok. Vi har for nyligt indført et årligt værelsesbytte, så man to gange på året skal åbne sig for nye venskaber.

Dialog

Vi står på Danmarks og de frie skolers historie, når vi beskriver dialogen på Himmerlands Ungdomsskole, som en af de bærende værdier. Og vi mener det. Vi er ikke firkantede, og vi tager de skridt der skal til for at dialogen og det der kommer ud af den er en hjørnesten i efterskoleåret. Du bliver lyttet til, og det bliver krævet at du lytter til andre. Vi har organiseret hele vores hverdag efter at dialogen skal være central.

Dialog

Vi står på Danmarks og de frie skolers historie, når vi beskriver dialogen på Himmerlands Ungdomsskole, som en af de bærende værdier. Og vi mener det. Vi er ikke firkantede, og vi tager de skridt der skal til for at dialogen og det der kommer ud af den er en hjørnesten i efterskoleåret. Du bliver lyttet til, og det bliver krævet at du lytter til andre. Vi har organiseret hele vores hverdag efter at dialogen skal være central.