SPRING

SPRING TIL, SPRING HØJT!

Profilfaget spring er både for dig som er rutineret springgymnast, eller som er helt nybegynder og gerne vil lære en masse nyt

I undervisningen arbejder vi med at lære og udvikle på de mest grundlæggende motoriske færdigheder og de helt klassiske spring, som vejrmølle/araberspring, flik-flak, kraftspring og salto. Timerne består typisk af en grundig gymnastisk opvarmning, hvor vi får sved på panden, når vi træner de muskler og bevægelser, vi skal bruge til vores spring samt teknisk træning med fokus på de lidt mere ”nørdede” ting og naturligvis en hel masse spring!

Hvilke typer af spring er afhængigt af dit niveau.

Udover det ovenstående lærer du selvfølgelig de helt grundlæggende motoriske færdigheder, som ligger inden for gymnastikkens rammer. Vi ønsker, at eleverne i slutningen af året kan se tilbage på deres udvikling og være tilfredse med resultatet. Hvis der skulle være et konkret mål fra eleven, giver vi naturligvis redskaber, og guidelines til hvordan vi kan opnå dette.

I opvarmningen og den tekniske træning vil der blandt andet indgå klassiske gymnastiske elementer som håndstand, armbøjninger og fejesving. Vi anvender oftest airtrack pro og dorado trampolin. Enkelte gange tager vi ud af huset og springer andre steder med nogle andre faciliteter. Vi har tidligere år gjort brug af vores tætte samarbejde med Aars og Nørager.

Underviserne sørger for, at du enten som nybegynder eller rutineret kan følge med og bliver udfordret på dit niveau. De spring vi lærer i undervisningen viser vi til skolens gymnastikopvisninger, fx til efterskolestævnet i Gigantium med resten af elevholdet samt lokal opvisninger i blandt andet Farsø og Hobro. Det vigtigste i profilfaget spring er, at vi kan have det sjovt sammen, samtidig med at vi både kan fejle og have succes sammen.

Kommende elever skal vælge spring, fordi at man får så mange ting med i rygsækken. Mere tillid til sig selv, en masse træning – som selvfølgelig kun er lækkert, så bare en masse grin og smil og så får man et helt andet bånd til lærerne, fordi man er virkelig er nødt til at stole på dem, og stole på at de har styr på det – ellers får man svært ved at springe, synes jeg. 

ALEXANDRA, ELEV PÅ HU

Til spring bliver man udfordret og hvis man vil så rykker man sig enormt. Man kan virkelig blive god hvis man går op i det. Nu stoler jeg mere på mig selv. Der er for det meste en rolig stemning til spring. Der er ikke nogen, der tænker over det hvis man fejler. Alle er godt klar over at vi er på vidt forskellige niveauer og at de fleste aldrig har sprunget før. Så der er aldrig rigtigt et stort pres på en.

BUSTER, ELEV PÅ HU

Fejl er noget, der følger med hver spring time. Der er ingen, der bliver dømt på de fejl, de begår. Tværtimod er folk gode til at heppe og bakke op om hinanden. Når vi er til spring, føler jeg mig virkelig tilpas. Det er et sted og miljø, man gerne vil befinde sig i og anbefaler virkelig, at man vælger spring, fordi der kommer så mange sjove muligheder.

MIA, ELEV PÅ HU

HVAD SIGER ELEVERNE?

Hør, hvad en af eleverne på spring siger om at flyve højt og sammenholdet